DROGA
Słynne zagadnienie siedmiu grzechów głównych, które zagościło w świadomości chrześcijan w średniowieczu i zostawiło ślad we współczesnej nauce Kościoła Katolickiego oraz w kilkuset dziełach sztuki na przestrzeni wieków, miało swoje źródło w nauczaniu starożytnego mnicha Ewagriusza z Pontu (ok. 345 – 399), już ówcześnie nazywanego „filozofem pustyni”.
To właśnie jego refleksje, zachowane w bogatej spuściźnie literackiej, ukształtowały chrześcijańską myśl teologiczną na wielu płaszczyznach. Jedną z nich opisał w traktacie O ośmiu złych myślach, z którego później wykształcił się właśnie katalog grzechów głównych.
Z głębokiego opisu Ewagriusza korzystał św. Grzegorz Wielki (ok. 540 – 604), rozwijając myśl o „siedmiu wadach głównych”, jednocześnie nieco ją modyfikując. Usunął bowiem zagadnienie acedii, sprowadzając ją w swoich rozważaniach do wady lenistwa, oraz smutek, zaliczając go do wady zazdrości.
Istotą rozważań Ewagriusza nad ośmioma złymi myślami sprowadza się do tego, że człowiek bezmyślny i nieroztropny nie stawia oporu przychodzącym z zewnątrz wyobrażeniom i pokusom. Przenikają go więc nieustannie, zaburzając wewnętrzny pokój i rozeznanie. Ewagriusz dobrze znał główną rozterkę największego z pustelników, Antoniego Wielkiego (ur. 251 – 356), który miał powiedzieć: „Panie, chcę się zbawić, ale mi myśli nie pozwalają: co mam robić w tym utrapieniu?”.
Dlatego też cały traktat filozofa z pustyni zmierza do zdemaskowania owych myśli, które odciągają człowieka od zjednoczenia z Bogiem. Nadaje im konkretne imiona: obżarstwo, nieczystość, chciwość, gniew, smutek, acedia, próżność, pycha – tytułowe „osiem duchów zła”.
W moim (niedokończonym jeszcze) cyklu podejmuję temat owych ośmiu myśli. Nie chcę ukazywać ich alegorycznie czy w symbolicznych scenach znanych z wielu historycznych przedstawień. Moim zamysłem jest zobrazowanie szkodliwej zgody na te myśli, którą znam z własnego doświadczenia. Tak jak teksty Ewagriusza, moje główne źródło inspiracji, są świadectwem jego zmagań z osobistymi ograniczeniami, tak i ja nie mogę uciec od przedstawienia moich słabości ukrywając się za zasłoną symbolu. Cykl tworzą więc autoportrety, na których podejmuję próbę uchwycenia takich momentów z mojego życia, kiedy ulegam myślom zniekształcającym moją optykę siebie, drugiego człowieka, świata i Boga.
Skazany
rok: 2015
technika: akwaforta
rozmiar: 29 x 37 cm
„Nie miał On wdzięku ani też blasku,
aby na Niego popatrzeć,
ani wyglądu, by się nam podobał.
Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi,
Mąż boleści, oswojony z cierpieniem,
jak ktoś, przed kim się twarze zakrywa,
wzgardzony tak, iż mieliśmy Go za nic”.
Iz 53, 2 – 3
Pierwszy upadek
rok: 2012
technika: akwaforta
rozmiar: 29 x 37 cm
„Dręczono Go, lecz sam się dał gnębić,
nawet nie otworzył ust swoich.
Jak baranek na rzeź prowadzony,
jak owca niema wobec strzygących ją,
tak On nie otworzył ust swoich”.
Iz 53, 7
Drugi upadek
rok: 2012
technika: akwaforta
rozmiar: 29 x 37 cm
„Potem mówił do wszystkich: «Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje! Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa. Bo cóż za korzyść ma człowiek, jeśli cały świat zyska, a siebie zatraci lub szkodę poniesie?”.
Łk 9, 23 – 25
Odarcie z szat
rok: 2013
technika: akwaforta
rozmiar: 29 x 37 cm
„Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili je na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą: «Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć». Tak właśnie miały się wypełnić słowa Pisma”.
J 19, 23 – 24
Jezus spotyka płaczące niewiasty
rok: 2015
technika: akwaforta
rozmiar: 29 x 37 cm
„A szło za Nim mnóstwo ludu, także kobiet, które zawodziły i płakały nad Nim. Lecz Jezus zwrócił się do nich i rzekł: «Córki jerozolimskie, nie płaczcie nade Mną; płaczcie raczej nad sobą i nad waszymi dziećmi! Oto bowiem przyjdą dni, kiedy mówić będą: Szczęśliwe niepłodne łona, które nie rodziły, i piersi, które nie karmiły. Wtedy zaczną wołać do gór: Padnijcie na nas; a do pagórków: Przykryjcie nas! Bo jeśli z zielonym drzewem to czynią, cóż się stanie z suchym?»”.
Łk 23, 27 – 31
Ukrzyżowanie
rok: 2011
technika:akwaforta
rozmiar: 29 x 37 cm
„Ci zaś, którzy przechodzili obok, przeklinali Go i potrząsali głowami, mówiąc: «Ty, który burzysz przybytek i w trzech dniach go odbudowujesz, wybaw sam siebie; jeśli jesteś Synem Bożym, zejdź z krzyża!» Podobnie arcykapłani z uczonymi w Piśmie i starszymi, szydząc, powtarzali: «Innych wybawiał, siebie nie może wybawić (…). Zaufał Bogu, niechże Go teraz wybawi, jeśli Go miłuje»”.
Mt 27, 39 – 43